SDG IMPACTS #17 | Our Stories about SDGs
“Building climate resilience begins in the classroom, where knowledge, empathy, and collective responsibility take root.”
At the School of Social Innovation, Mae Fah Luang University, Miss Reni Juwitasari, Researcher at the Asian Research Center for International Development (ARCID), conducts research at the intersection of climate and disaster resilience, environmental sustainability, and gender. Her work focuses on how marginalized, forest-dependent communities—particularly women and children from ethnic groups—adapt to climate change.
Miss Reni contributes to the Sustainable Development Goals (SDGs) by connecting education, climate action, and gender inclusion. Her interdisciplinary research highlights the role of traditional ecological knowledge in strengthening community resilience and promoting sustainability across generations.
Her key priorities are SDG 4 (Quality Education) and SDG 13 (Climate Action), emphasizing their interconnected role in fostering climate resilience and sustainability learning.
SDG Starts Here — at the School of Social Innovation (MFU).
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
SDG IMPACTS #17 | เรื่องราวของพวกเรา กับเป้าหมายการพัฒนาที่ยั่งยืน (SDGs)
“การเสริมสร้างความสามารถในการรับมือการเปลี่ยนแปลงสภาพภูมิอากาศ เริ่มต้นจากห้องเรียน ซึ่งเป็นพื้นที่ที่ความรู้ ความเข้าอกเข้าใจ และความรับผิดชอบร่วมกันได้หยั่งราก”
ที่ สำนักวิชานวัตกรรมสังคม มหาวิทยาลัยแม่ฟ้าหลวง
นางสาวเรณี จูวิตาสารี นักวิจัยประจำ ศูนย์วิจัยเอเชียเพื่อการพัฒนาระหว่างประเทศ (Asian Research Center for International Development: ARCID) ดำเนินงานวิจัยในจุดตัดของ ความสามารถในการรับมือภัยพิบัติและการเปลี่ยนแปลงสภาพภูมิอากาศ ความยั่งยืนด้านสิ่งแวดล้อม และมิติทางเพศภาวะ โดยมุ่งศึกษาว่าชุมชนชายขอบที่พึ่งพาป่าไม้ โดยเฉพาะ ผู้หญิงและเด็กจากกลุ่มชาติพันธุ์ ปรับตัวต่อการเปลี่ยนแปลงสภาพภูมิอากาศอย่างไร
นางสาวเรณีมีส่วนขับเคลื่อนเป้าหมายการพัฒนาที่ยั่งยืน (SDGs) ผ่านการเชื่อมโยง การศึกษา การรับมือการเปลี่ยนแปลงสภาพภูมิอากาศ และความครอบคลุมทางเพศภาวะ งานวิจัยเชิงสหวิทยาการของเธอชี้ให้เห็นบทบาทของ องค์ความรู้เชิงนิเวศดั้งเดิม ในการเสริมสร้างความยืดหยุ่นของชุมชนและการส่งเสริมความยั่งยืนข้ามรุ่น
เป้าหมายหลักของเธอคือ SDG 4 (การศึกษาที่มีคุณภาพ) และ SDG 13 (การรับมือการเปลี่ยนแปลงสภาพภูมิอากาศ) โดยเน้นความเชื่อมโยงซึ่งกันและกันของทั้งสองเป้าหมายในการเสริมสร้างการเรียนรู้ด้านความยั่งยืนและการรับมือการเปลี่ยนแปลงสภาพภูมิอากาศอย่างมีประสิทธิภาพ
SDG Starts Here — ที่ School of Social Innovation (MFU)